Zapłonnik w lampach xenon

Zapłonnik w lampach xenon

Lampa xenon to coraz bardziej popularny element wyposażenia samochodu. Początkowo ich zastosowanie ograniczało się jedynie do ekskluzywnych limuzyn i drogich samochodów. Dzisiaj powszechnie stosowana jest w przemyśle motoryzacyjnym. Ku niezadowoleniu użytkowników starszych modeli, lampa xenon jest atrakcyjna wizualnie i modna. Właściciele starszych pojazdów zlecają więc montaż lamp w swoich samochodach wbrew ostrzeżeniom.
Działanie lamp xenon oparte jest na skomplikowanej pracy złożonego układu. Opiera się głównie na przetwornicy, która posiada mikrokontrolery i niekiedy system samopoziomowania. Aby uruchomić przetwornicę potrzebne jest napięcie 12V jak w przypadku klasycznej żarówki. Przetwornica w lampie xenon może wyglądać dwojako. Istnieją przetwornice, które posiadają zespolony zapłonnik. Maksymalna energia zostaje zgromadzona w ciągu około 30 ms. W tym czasie zapłonnik produkuje napięcie o wartości około 23 kV. Wówczas zapalona zostaje żarówka z xenonem . Następnie stabilizacja napięcia i częstotliwości polaryzacji , by po około 8 sekundach osiągnąć maksymalną wartość świecenia i stabilną moc. Obok tak działających przetwornic istnieją również takie, w których zapłonnik występuje osobno i jest on połączony z elementem z żarówką przewodami z wysokim napięciem. W przypadku, gdzie zapłonnik jest zintegrowany, jeśli dojdzie do jego uszkodzenia, trzeba wymienić cały układ. Zapłonnik jest bardzo ważnym elementem lampy xenon. To on zapewnia błyskawiczny przepływ prądu i inicjuje zapłon.
Żarówka xenonowa to inaczej palnik xenonowy. Stanowi on źródło światła i zastępuje zwykłą żarówkę zwykłych lamp halogenowych, w której występuje uzwojenie. Lampa xenonowa wygląda inaczej, ponieważ składa się z bańki wypełnionej gazem pomiędzy dwiema elektrodami. Do rozpalenia lamp xenonowych potrzebne jest dość wysokie napięcie (o wartości około 21 kV), i to dlatego niezbędna jest odpowiednia przetwornica. Napięcie potrzebne do rozpalenia lampy należy jednak odróżnić od wytwarzanego po zapłonie napięcia podtrzymującego. Cały układ potrzebny do wytworzenia strumienia świetlnego jest na tyle skomplikowany, że montaż lamp xenonowych w miejsce zwykłych reflektorów przysparza wiele trudności. Co innego gdy lampa xenon jest wbudowana fabrycznie przez producenta. Wówczas cały układ jest starannie dopasowany do rodzaju samochodu.
W momencie gdy chcemy zamontować lampy xenon na własną rękę, kupując je za pośrednictwem Internetu, może się okazać, że ich ostateczny montaż zlecony odpowiedniemu fachowcy jest niemożliwy. Trudność dotyczy głównie przetwornicy, ale komplikacje wprowadza również sam zapłonnik. Myśląc więc o montażu lamp xenonowych, najlepiej wziąć pod uwagę wszelkie czynniki, które ewentualnie uniemożliwią przeprowadzenie zmian. Lampy xenonowe mają wiele zalet. Dzięki zapewnieniu lepszej widoczności gwarantują większe bezpieczeństwo na drodze. Bywa bowiem tak, że w naszych starych samochodach światła mijania świecą niedostatecznie mocno, a przełączenie ich na światła drogowe nie wszędzie jest dozwolone i trzeba nieustannie pamiętać o ich wyłączeniu kiedy na przeciwnym pasie pojawia się samochód.
Lampa xenon zapewnia w tym momencie większy komfort jazdy, ponieważ oświetla szosę wystarczająco dobrze, nawet w przypadku ograniczonej widoczności, w nocy i w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Oprócz bezpieczeństwa związanego z wysokiej jakości strumieniem światła, jaki zapewniają lampy xenon, gwarantują one dodatkowo mniejsze zużycie paliwa. Dzieje się tak ponieważ mimo większego napięcia potrzebnego do zapłonu lampy, zużywają one o wiele mniej energii. Żarówka halogenowa wykorzystuje bowiem średnio 55 W, a palnik xenonowy jedynie 35 W. Kolejnym, ale nie mniej znaczącym walorem jest dziesięciokrotnie dłuższy okres eksploatacji lampy xenonowej do około 3000 godzin. Dzięki temu wymiana żarówek w samochodzie nie jest potrzebna. Lampy te swoją żywotnością przewyższają użytkowanie samochodu. Dodatkowym atutem jest niesamowicie atrakcyjny wygląd pojazdu.